یادآوران کربلا

خوش به حال آنان که آرزویی جز قرب الی الله نداشتند ودر پی آرزویشان چه مستانه کوشیدندو خداوند چه خوب خدایی کرد درحقشان

یادآوران کربلا

خوش به حال آنان که آرزویی جز قرب الی الله نداشتند ودر پی آرزویشان چه مستانه کوشیدندو خداوند چه خوب خدایی کرد درحقشان

یادآوران کربلا

وقتی امام عاشقان غایب است
اطاعت از خامنه ای واجب است

نویسندگان

چرا عراق به ایران حمله کرد؟ (1)

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۱۴ ق.ظ

قرارداد الجزایر

در اسفندماه سال 1353 (1975) سران اوپک در الجزایر جمع شده بودند که «هواری بومدین» رئیس جمهور الجزایر بعد از جلسه مشترک با محمدرضا شاه و صدام معاون رئیس جمهور عراق؛ گفت: «خوشبختم به اطلاع شما برسانم روز گذشته توافقی کلی بین دو کشور برادر ایران و عراق برای پایان دادن به اختلافات آنها حاصل شد».

15 اسفند همان سال (ششم مارس 1975) متن توافقنامه  ایران و عراق منتشر و به قرارداد الجزایر معروف شد. عراقی ها صدام را تحسین کردند اما از آنجا که ایران در درگیرهای قبل از توافق الجزایر برتر بود ؛ مردم منتظر قرارداد بهتری بودند. طارق عزیز وزیر خارجه عراق بعدها گفت: «شاه ایران پیش از اعلام موافقت با قرارداد الجزایر به تردید افتاده بود. به او خبر دادیم اگر این پیمان بسته نشود ناچار دست کمونیستها و مخالفان حکومت ایران را در مرزها باز خواهیم گذاشت. پس شاه با قرارداد موافقت کرد».

پس از سالها درگیری و اختلاف قرارداد الجزایر مفصل ترین قراردادی بود که به جزئیات اختلافات هم توجه کرده بود. قرارداد الجزایر هم درباره اختلاف در مرزهای آبی و خاکی بود هم درباره کردهای دو کشور هم درباره دخالت در امور یکدیگر و جنگ تبلیغاتی علیه هم ؛ در اروند نیز خط تالوگ مبنای مرز قرار گرفت . (ادامه دارد)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۷/۱۱
  • ۲۸۷ نمایش
  • من انقلابی ام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی