یادآوران کربلا

خوش به حال آنان که آرزویی جز قرب الی الله نداشتند ودر پی آرزویشان چه مستانه کوشیدندو خداوند چه خوب خدایی کرد درحقشان

یادآوران کربلا

خوش به حال آنان که آرزویی جز قرب الی الله نداشتند ودر پی آرزویشان چه مستانه کوشیدندو خداوند چه خوب خدایی کرد درحقشان

یادآوران کربلا

وقتی امام عاشقان غایب است
اطاعت از خامنه ای واجب است

نویسندگان

چراعراق به ایران حمله کرد؟(3)

سه شنبه, ۱۱ مهر ۱۳۹۶، ۰۶:۲۰ ق.ظ


در بهار سال 1357 زمانی که حکومت شاه ایران متزلزل شده بود ؛ ایران و عراق میله گذاریهای مرزی را با نظارت ناظران بین المللی آغاز کردند . در اردیبهشت وقتی نوبت به میله گذاری در منطقه مرزی میمک رسید ؛ ارتش ایران می بایست بخشهایی از میمک را ترک می کرد . هنوز ارتش ایران جابجا نشده بود که عراقی ها ؛ ناگهان کار را نیمه تمام رها کردند و رفتند .

تحلیلی هست که می گوید آن روزها عراق از پروژه میله گذاری کنار کشید تا بعدها آن را بهانه ای کند علیه حکومت متزلزل شاه یا حکومت انقلابی بعدی . امیر یعقوب حسینی از فرماندهان ارتش در آن روزها گفته بود: «این که چرا در آخرین لحظات نماینده عراق از امضای اسناد و مدارک نهایی و مبادله آن خوداری کرد بحثی است که باید در تحلیل سیاسی جنگ به آن پرداخته شود. اما نکته مهم من این است که جرقه جنگ علیه ایران از محل همان میله ها در مناطق زین القوس (زینل کش) ؛ سیف سعد (میمک) و حوض میمک زده شد. این حاثه در ذهن انسانی بررسی کننده این تصور را به وجود می آورد که آیا اقدام عراق بر اساس طرح  راهبردی پیش بینی شده نبوده است تا ایران را وادار کند در قرارداد 1975 الجزایر تجدید نظر کند ؟ همان زمان ایران تلاش کرد عراق را دوباره پای میز مذاکره بکشاند و مساله طی یادداشت رسمی وزارت خارجه به تاریخ 17/3/1357 به عراق اعلام شد اما عراق به یادداشت ایران پاسخی نداد و تلاش ایران به نتیجه نهایی نرسید ؛ درست همان زمانی که حرکت انقلابی مردم شروع شده بود . سوال دیگری هم مطرح می شود آیا وضعیت سیاسی در حال تحول آن روز ایران ؛ عراق و همدستانش را وسوسه نکرد تا از پایان دادن به اختلافات مرزی با ایران خودداری کنند و به امید ایجاد شرایط مناسب تر برای تحمیل خواسته های خود به ایران باشد؟». (ادامه دارد)

  • موافقین ۰ مخالفین ۰
  • ۹۶/۰۷/۱۱
  • ۲۱۷ نمایش
  • من انقلابی ام

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی